DÄCKINFO


DÄCKINFORMATION



Lagar och regler kring vinterdäck!

Krav på vinterdäck är det mellan 1 december–31 mars vid vinterväglag.

Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter.



Dubbdäck får användas 1 oktober – 15 april

Under perioden 1 oktober – 15 april får dubbdäck användas, eller annan tid om det råder vinterväglag eller förväntas bli.

Av miljöskäl finns vintertid lokala förbud mot dubbdäck på vissa vägar.



Vad är vinterväglag?

Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Om det råder vinterväglag på platsen är det polisen som avgör.



Värt att tänka på!

Det viktigaste när det gäller vinterdäck är nog att byta i god tid och har bra mönsterdjup i dina däck.

Rätt vad det är slår halkan till. Odubbade vinterdäck kan du montera innan 1 Oktober. Dubbade får du vänta till efter 1 oktober med, om det inte blivit vinterväglag före det.

Hur tidigt du bör byta beror givetvis på var i landet du bor.















Lagar och reglar kring sommardäck!

Den 1 April får man börja byta sina vinterdäck och den 15 april är sista dagen för byte till sommardäck om du kör på dubbdäck.

Lagen gäller om det råder vinterväglag.

Dubbade däck får inte användas under tiden f rom den 16 april t o m den 30 september om det inte under denna tid råder vinterväglag, som motiverar användning av dubbade däck.


Sommardäck

Precis som vinterdäcken omfattas även sommardäcken av vissa regler och föreskrifter.

Mönstret på däcket måste minst vara 1,6 mm djupt men det rekommenderas att byta även sina sommardäck runt 3 mm.

Mellan 1 december och 31 mars är det vinterdäck som gäller. Du får inte köra med sommardäck om det råder vinterväglag.

Med vinterväglag menas att det är is, snö eller frost på vägen. I vårt nordiska klimat är det därför bättre att byta till vinterdäck i god tid för att inte råka ut för den förrädiska blixthalkan. Det är enligt lag förbjudet att blanda sommar- och vinterdäck. Sommardäcken har en gummiblandning som är mjuk. Vid kyligare temperaturer hårdnar däcket och gör det direkt olämpligt att använda i trafiken.


Värt att veta om sommardäck

Sommardäck kallas de däck som vi använder den största delen av året. Sommardäck har till skillnad från ett vinterdäck en gummiblandning som är anpassad för temperaturer över 5°C grader. När temperaturen sjunker under 5°C grader hårdnar gummit, vilket leder till att däcken får sämre prestanda. Det finns flera olika tillverkare av däck och de finns i många olika prisklasser, kontakta gärna oss på Däckshopen i Strömstad för att få hjälp med rekommendationer till just din bil och din körstil.



Sommardäckens mönster och lufttryck

Ett sommardäck ska enligt lagen ha ett mönster som är minst 1,6 mm djupt men risken för vattenplaning ökar redan vid 3 mm mönsterdjup. Mönstret är viktigt för att däcket inte ska råka ut för vattenplaning utan istället ge en stabil körning. Ett djupare däckmönster innebär dock ett högre rullmotstånd. Tillverkarna av bildäck med hög kvalité har genom kontinuerlig forskning kunnat ta fram däck som ger ett bra grepp på grund av dess mönster, samtidigt som de har ett lågt rullmotstånd. En annan viktig del för bilens stabilitet och styrförmåga är däckens lufttryck. Ett lågt lufttryck innebär att däcken slits fortare och bilen blir även många gånger svårare att manövrera. Lufttrycket bör kontrolleras löpande, gärna på månadsbasis.


Ekonomiska val

Det är inte alltid det billigaste däcket är det mest ekonomiska. Kvalitetsdäck som kostar lite mer vid köp brukar många gånger snabbt betala igen den extra kostnaden i form av längre livslängd men framförallt genom ökad säkerhet. Däcket kan med andra ord användas längre och samtidigt ge en ökad säkerhet den gången du behöver göra en undanmanöver eller vid en kraftig inbromsning. De har även ett bättre rullmotstånd som gör att bränsleförbrukningen minskar. Här finns faktiskt stora summor att tjäna in som bilägare. 20 % av bränsleförbrukningen står rullmotståndet för, så att välja rätt däck kan minska kostnaden med tusenlappar årligen för den som kör mycket.

Sommardäck brukar slitas ut fortare än vinterdäck eftersom sommardäckssäsongen är längre än vintern. När sommardäcken slits under 3 millimeter ökar, vid vått väglag, bromssträckan och risken för vattenplaning betydligt.

Sommardäcken är olagliga när de slits under 1,6 mm.

Även den som kör på odubbade vinterdäck rekommenderas av Vägverket att byta till sommardäck under sommarhalvåret, eftersom vinterdäck i regel ger längre bromssträcka och sämre grepp på sommar vägar.